Избирателна активност 48,66% , праг на търпимост-близо до 100

Жельо МИХОВ
Няколко милиона лева ще влеят шофьорите от Родопите в държавната хазна, за да имат правото да карат по… дупки, през добитък и по сокаци с обещания един ден да има асфалт и по тях. Това е картината. Това е истината. Все едно човек да похарчи пари за платно на Моне, а да получи карикатура на Доньо Донев. Четката и боите са предоставени от Европа, но ръцете държащи я, рисуват сякаш алкохолик в абстиненция. Резултатът е: едни много богати хора с фирми, още по-доволни партии и гротескни и мрачни картини в стил Ел Греко. С единствената прилика, че и двете произведения струват милиони, но ефектът от съзерцанието им е отвратителен-поне за изкуството на елгрековците без четки.

Не стигнахме американците, но надминахме швейцарците

Българските шофьори ще плащат повече за правото да се движат по пътищата в родната си страна отколкото швейцарците в своята. Е, не стигнахме американците, но поне задминахме стопаните на кравата Милка. В Алпите плащат по 36 евро за годишна винетка, а българите ще кихат по 97 лева. „Псуем те животе, България е Швейцария на Балканите!". Приключваме дотук със сравненията, че звучи като самобичуване. Всеки може да си обясни защо.

Но пък Милки да искаш…

„Колка са? Някой изобщо знае ли колко добитък има по пътищата? Да оставим града, защото някой би реагирал „Градските дупки трябва да са кърпят с пътния данък, а „междуселищните кратери" – от винетките", но каква е пътната картина в региона? Караш-крави, завиваш-овце, спираш пред кучета, на кръстовище даваш предимство на стадо коне. Няма просто такова чудо! За глоби на стопаните някой да е чувал? Броди добитък навсякъде. Във входа на жилищния блок влизат бикове. Коне чупят автомобили по паркинга пред кооперацията. Циганин с каруца се престроява на кръстовището, а десет кучета около него се пръсват и еб*ват мамата на цялото движение. Няма глоби, няма спиране на този произвол. Няма нужда от „легнали полицаи", има легнали крави по пътищата-независимо дали в града или по републиканската пътна мрежа. Кошмар, за който никой не плаща и никой не се интересува. Тези чобани също трябва да дават за винетки (нищо, че не излизат от населеното място), но не! Добичетата серат, стават катастрофи, стопаните се разминават с по един акт. Айде, как да е по селата, ама в града? Кой им позволява тези своеволия? Едно време тук по улиците се даваше предимство на елени и сърни, а сега на кучета, котки, крави, коне, бикове, кози. Това е град бе, да му е** и всичкото!", коментира ситуацията по пътищата в Източните Родопи разярен шофьор на лек автомобил. Всеки ден трябва да се справя с препятствията по маршрута си.
Убеден е, че ще си плати винетката на новата цена, защото... „нямало как".

„Няма достатъчно богат речник на псувните за всяка една дупка по пътя"

„Тук живеят най-големите баровци - плащат безропотно за всичко, което им се посочи", твърди таксиметров шофьор от Родопите. „Прави се един път, след това се почват ремонти по него заради некачествената направия. Говори се за всякакви комисионни - на този, на онзи и накрая - плащайте за правото да си трошите колите. Пресъхнали сме от страна на псувни. За всяка дупка и неравност по една, повторена по няколко пъти, и речникът се изчерпва. Кърпежите по пътищата траят около месец-два. Зависи от сезона. Ако завалят дъждове или падне сняг и всичко заминава. Харчат се едни пари, от които няма никаква полза. После вземат от нас заради по-високото качество на ремонтите. Кой знае какви дупки ще се покриват след други харчове в бюджета? Но всеки ще си плаща като поп, иначе следват глобите. Мълчание и много бъркане по джобовете. В Германия няма винетки за леки автомобили и мотоциклети, само за тежките коли-над 12 тона. Те рушат пътищата. Тук се взема пари за всичко, а резултатът е нулев. Едни кърпят, други строят, трети вземат комисионните и пак същото. Мачкай стадото, че да те слуша!", убеден е шофьорът с 30-годишен стаж.

„Пари от Европа, пари от винетки - никакви пътища"

„Постоянно се говори за свършеното по инфраструктурата в страната. Различни правителства си мерят магистралите и какво? Нито магистралите като магистрали, нито пътищата - пътища", убеден е водач на бус, чиито курсове всяка седмица му предлагат приключения по асфалта от Родопите до Северна България, Черноморието, както и из регионите на Кърджали и Смолян. „Карал съм в Германия, Австрия, Франция, Италия. Хората имат 6-лентови пътища. Това са магистрали, нашите трябва да се наричат просто, не знам как. Нямаме магистрали. Къде са? Не говорим за определени участъци от различни пътища, които горе-долу се доближават до понятието за магистрала. Няма. Останалите са под всякаква критика. Сега, за винетките какво да кажа? Досега не видяхме ефект от тях, та камо ли занапред след увеличението. Просто парите ще потънат някъде другаде, за попълване на дупки и това е. Хвалят се с отварянето на различни участъци от пътища с пари от Европа, а в същото време ни карат да плащаме двойно повече за използването им. Нали парите са от еврофондовете? Защо? По проект всеки пътен участък има 5-години гаранция от строителя, защо ние да плащаме ремонтите? Нашите пари отиват другаде, не и в пътища. Иначе всички трябва да са шизофреници-„Правим пътища с пари от Европа, но плащайте да ги поддържаме и дострояваме". Къде е гаранцията? Защо в Швейцария винетката е по-евтина? Имат и пътища, и по-висок стандарт? Тук има само плащане, изчезване на пари и много, много дупки", категоричен е човекът, който прекарва по 12 часа на ден зад волана.

Протестът - едно е да се „дървиш" пред компютъра, друго е да им го кажеш в лицето и да си… платиш

Неправителствена организация реши да вдига протест в Източните Родопи срещу увеличаването цената на винетките, но… Но организираното недоволство остана до момента единствено в нефиксирана далечна дата.
„Няма никаква логика в близо 50-процентовия скок на цените, при положение, че републиканската пътна мрежа е в окаяно състояние. Най-големи рискове за шофьорите крият некачествените пътища в пограничните родопски общини", отбелязват неправителствени организации.
Та, протест все още няма, но един шофьор бръкна дълбоко в джоба си и бе твърд, вкарвайки родопските пътища в съда.
Водач на „БМВ" оспори акт от 300 лева, съставен му от полицаи поради липса на винетен стикер. Мъжът бил на почивка през уикенда в смолянското село Момчиловци. Семейният „Фолксваген" обаче претърпял повреда и родопчанинът решил да се прибере със съпругата си към Пловдив с лекия автомобил „БМВ", който бил оставен във вилата на село. В неделния ден той не успял да закупи седмична винетка от затворената местна поща, а в бензиностанциите по пътя към Чепеларе 7-дневни пътни стикери нямало в наличност.
Малко по-късно „баварецът" бил спрян от полицейски патрул. Униформените съставили акт на шофьора, който обаче им заявил ядосано „Аз за такива очукани пътища винетка няма плащам!".
Глобата от 300 лева бе обжалвана в съда. Според магистратите обаче извинението било неоснователно поради състоянието на републиканската пътна мрежа, която била в „много добро състояние".

Въпреки всичко-има ли трошене, има и виновници, но ако ти стиска

Виновници за състоянието на пътища могат да се намерят. Дори да се накарат да платят щетите по автомобила. Странно, но не и невъзможно. Доказа го водач, който потроши автомобила си на влизане в Кърджали, а Областното пътно управление бе осъдено да заплати ремонта. Шофьорът скъсал горивни тръби при преминаване на участък от главния път Кърджали-Хасково. От ската под паметника на Орфей, преди разклона за Калинка, били нападали камъни, а в същото време от пътната агенция не били обезопасили участъка, липсвали и предупредителни табели. Водачът преминал през тях и резултатът бил - патрул на „Пътна полиция" на място, нула алкохол в дрегера, описване на щетите-пращането им при застрахователя, изплащане на ремонта и дело срещу собственика на пътя. Обжалване от Пътната агенция и… кратко, точно и ясно от съда - „Държавата взима парите от винетки, трябва да стопанисва пътищата!".

***

Избирателната активност на последните парламентарни избори бе едва 48,66%. Сега мнозинството ще пати от гласовете на малцинството. Общият праг на търпимост на цялата съвкупност от мнения, наречена странно защо народ, е обаче доста висока. Достига до сто, почти колкото ще струва и новата винетка за леки автомобили. Тя пък ще е доказателството колко много може да понесе още сбирщината гласоподаватели.
24rodopi.com

На снимките:
Потегляш от улицата пред дома си – дупка, излизаш от града, подминавайки знака „Винетка" – дупка;
За всеки автомобил има свободна дупка;
Обичайна гледка по пътищата, дори в града.
Share To:

24rodopi

Post A Comment:

12 comments so far,Add yours

  1. Наджие29/11/15 09:09

    Изберете Реджеб от с.Лисиците за Министър Председател и няма да остане нито една не запушена дупка !

    ОтговорИзтриване
  2. Анонимен29/11/15 09:10

    В България тектонските движения са много силни, затова се получават дупки по асфалта, така каза Болен Лидеров!

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен29/11/15 09:10

    И какво като публикувате тази статия Родопи ? Какво се случва НИЩО кучето си лае кервана си върви и резултат никакъв ама сами сме си виновни Гърците като не им хареса нещо скачат като един ми Румънците само ние спим и се примиряваме докато не се събудум ще е така

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен29/11/15 10:14

    Бай Ганю избира от двете злини най-голямата.

    ОтговорИзтриване
  5. Анонимен29/11/15 10:33

    Никакви скъпи винетки...първо да помислят за заплатите и пенсиите подобно на ЕС.БокоНасран се фука че парите от еврофондовете са усвоени 90% + 16 милиардния заем и пак няма пари.....ОСТАВКА на най вредната,крадливата,корумпираната коалиция на БокоНасран...ГеРб= ГРОБ-глад-мизерия-убийства-амоубийства-високи цени-данъци-ниски и мизерни заплати и пенсии...

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен29/11/15 10:59

    Би трябвало някой да се ядоса, но не и овчият народ

    ОтговорИзтриване
  7. зафериус29/11/15 11:23

    Никой не е казал че парите са за дупки.
    Парите са за.
    Джипове.
    Покриване та недостаците от комисионни.
    Вили.
    Децата на деребейте който учат в скъпи училища на запад и америка.

    ОтговорИзтриване
  8. Анонимен29/11/15 16:48

    Ooooo,:-) unak balkanski, :-)mnogo si strasten dneska?! :-):-):-):-) ti mai si pil devinski chai?!

    ОтговорИзтриване
  9. Анонимен29/11/15 18:18

    Абе тия снимки май трябва да са на вниманието на общината и нямат нищо общо с републиканската пътна мрежа.

    ОтговорИзтриване
  10. Анонимен29/11/15 20:10

    Вижте какво,, от кога вече не помня говорим за дупки, а резултат никакъв, най добре ние ще си купиме джипове и спираме с оплакванията,, хайде хора всички заедно, само не искам думите нямаме пари за джипове,, има и Лада нива и за всякакви цени джипове,,, щом държавата не ни ебава и ние не трябва да ебаваме,,,

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен30/11/15 13:49

    Chudesni snimki. Vlizat nezabavno v turisticheskia katalog na Stranata na rosite:-) i na shopskata salata:-)

    ОтговорИзтриване

Съдържанието на 24rodopi.com и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на 24rodopi.com, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на 24rodopi.com, посочване на източника и добавяне на линк към 24rodopi.com.
Използването на графични и видео материали, публикувани в 24rodopi.com. е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.
24rodopi.com не носи отговорност за съдържанието на коментарите под публикациите.
Администраторите на блог-форума запазват правото да ограничават или блокират публикуването им. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.


24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK I 24rodopi - FACEBOOK

Важно: Ползвайте материалите в 24rodopi.com, но ако уважавате труда на репортерите ни, които търсят новините на терен, цитирайте сайта. Ако поставите и линк към 24rodopi.com, нищо няма да загубите.

Администраторите на форума на rodopi24.blogspot.com пък призовават за толерантност и спазване на добрия тон под дописките. Те запазват правото си да ограничават или блокират публикуването на мнения.